“SUFIAH YUSOF @ SHILPA LEE: Bukan Lagi Contoh Pelajar PINTAR!!!; Apabila Ibunya Mula Bersuara…”

10 04 2008

klik di sini untuk paparan video dan diskusi: “PAS FOR ALL ||| PAS Untuk Semua

About these ads

Actions

Information

26 responses

10 04 2008
wany

pity her!
die jadi mangsa keadaan.
Bapa yang tak bertanggungjawab menyebabkan die terperangkap ke lembah hina.
Selamatkan Sufiah…

11 04 2008
zie

Wp geram dgn tindakan bodoh sufiah tp sy simpati dgn dia. Mcm mn org sebijak dia leh pilih jln hidup yg mcm tu. Mgkn bg dia proses selesaikan masalah kehidupan adalah lebih rumit dr proses selesaikan masalah maths. Adalah tdk adil utk salahkan ibu bapanya semata2. Ibu bapanya dah jlnkan tggjwb wp agak strict tp sbg anak dia harus berterima kasih krn tanpa mrk dia tak kenal dunia. Ibu bapa mn tak sygkan anak. Sufi harus fikir perasaaan halimaton sblm buat tindakn bodoh wp segunung kebencian ditaruhkan kpd faroq. Walau segarang mana pun ibu bapanya, sufi perlu taat. Sy kira Sufi seorang pemberontak berbanding adik-beradiknya yg lain. HARAP SUFI KEMBALI JD PELAJAR PINTAR YG SAYA DAN RAKYAT MALAYSIA LAIN BANGGAKAN dan BUKANNYA “SEXY AND SMART STUDENT”.

13 04 2008
latuk

Pelacur-pelacur di Chow Kit semua pun mangsa keadaan… mana ada orang yang bercita-cita jadi pelacur? Kenapa tak tolong mereka? Mereka lagi dekat…
Sufiah ni ada peluang belajar…ada peluang cari kerja yang baik…tapi pilih jalan ni jugak..

pelacur-pelacur di Chow Kit mana ada peluang belajar di Oxford? kalau ada peluang belajar, mereka takkan jadi pelacur…

kalau nak tolong…tolonglah mereka di Malaysia dulu lah…

13 04 2008
Lisa

Assalamualaikum…wbt!
Bagi sy Sufiah 2 myb trsilap pilih jln jer..maner ader manusia tak wat silap kan??hanya Sufiah & Allah SWT shj yang tahu why she doing tat…dont ever2 blaming other infact diri kita pun tak betul,rite..Dlm dunia Allah SWT ni xder pun orang @ umatnya yang 100% sentiasa betul.Sedikit sebanyak kdg2 kita pun terleka @ terpesong.Samada,sedar @pun tak,itu jer.Cuma sbg saudara seislam,apakata kita berdoa kehadrat Allah swt supaya dibukakan pintu hatinya&diberikan cahaya agar dapatlah Sufiah melihat yang maner jln yang patut dia ambil & yang maner patut dia tinggalkan.Amin

14 04 2008
hamba Allah

mari kita beramai2 doa smoga pintu hati dia(sufiah) terbuka untk kembali ke jalan yg benar dan di redhai Allah.. tlg hargai apa yg ibubapa anda lakukan sementara mereka masih hidup n doakan mereka jika mereka telah kembali ke- Rahmatullah..

15 04 2008
Hacker BeEnd !!!

bab ni, aku tak tau la. apa pun, aku yakin benar dengan ALLAH! kun fayakun! jika DIA hendakkan sesuatu, takde saper pun yang boleh halang!

cumanya, korang semua tengok ni: TENGOK SENDIRI NI!!! then… fikir-fikirlah……………………….

the truth! DIE BeEnd !!!

15 04 2008
abg miji

you rasa berbalai tak kerajaan kita hantar dan biaya pengajian dia rasa baik lah miskin kita hantar pelajar yang betul betul ingin belajar

15 04 2008
amirah

sufiah adalah pelajar pintar..xsalah memberi perhatian kepada beliau…aset negara..tpi syg…masyarakat terlepas pndg…..

16 04 2008
mz_fahmy87@yahoo.com

xyah nak sebuk pasal sufiah yang jauh dan bukn warganegara malayssia tuu..student ipta kite pon aper kurang nyer..cuma x diheboh kan jer..blambak2 student kiter jd macam tu.kerajaan patut amik perhatian kat student2 kite dalam negara dulu……kuman kat uk bleh nampak.gajah kat malaysia niee x nampak plak

17 04 2008
yana

askum…. manusia ni klau pndai mcmmana pun… skiranya tiada didikan agama @ pegangan akidah yang kuat dlm diri x guna juga.. sufiah yg dhulunya dilabelkn sbg bdak pintr, lngsung tiada gnanya kpd negara, mlhn mmlukn lg imej negara kita.. hnya krn mhukn nma hbs semuanya hancur..
skrng ni ada lg sorg bdk pintar di Malaysia,”Adi Putra” jgalh dia elok2, krn dia msh kcil, msh krng lg didikn agama.. berilah didikn agama yg secukupnya, krn agama itu blh mnjaganya drpd mlkukn perkra2 yg mungkar.. InsyaAllah…
JGN HNYA MENYALAHKAN TAKDIR SEMATA-MATA…

18 04 2008
pudica mimosa

sufiah salah seorang dari ribuan mangsa keadaan..mangsa minda….menyangka setiap perbuatannya berasas hanya kerana dilabel pelajar pintar…

20 04 2008
cheriatna

blog berkesan, teruslah menulis.
salam dari “free contoh rumah”

21 04 2008
insan fakir

kes sufiah begitu menarik untuk direnungkan. Kita harus sedar setiap yang diberi oleh Allah bukannya kerana Allah memuliakan hambanya akan tetapi setiap anugerah adalah ujian Allah kepada hambanya… kekayaan… kemiskinaan bukannya memuliakan atau menghina sesorang hamba… ianya tidak lain hanyalah ujian Allah yang maha mengetahui semata-mata… kes sufiah adalah contoh yang amat baik… beliau diuji dengan kepintaran mathmatic yang amat cemerlang.. namun belia gagal dengan ujian setakat ini… namun demikian masih ada masa untuk lulus selagi jasad masih bernyawa… renungkan ujian ini dan pengajaran kisah ini yang pastinya amat berguna kepada ibubapa supaya menanamkan agama islam sebagai pegangan hidup dan bukannya idelogi kebendaan yang lain atau agama yang lain… renung-renungkan lah apa peranan kita… apa peranan ibubapa… apa peranan kita masing-masing….

25 04 2008
schoolrunner

..jadikanlah kisah sufiah ini sebagai iktibar. Sememangnya dia mangsa keadaan pada suasana taksub kepada kecemerlangan kejayaan yang gemilang. Ibubapa sekarang bangga banding membanding. ‘Expectation’ mereka pada orientasi “straight-‘A’s’ result” terlalu tinggi. Anak2 ditekan dan tertekan. Lalu kita ‘deprived’ anak2 itu dari keceriaan zaman keanak-anakannya. Keadaan dah tak normal lagi. Kita transformed anak2 itu menjadi robot yang menghasilkan keputusan SIFAR GAGAL.

Suasana sekeliling sufiah yang liberalpun salah satu faktor penyumbang utama. Kalau asas iman dan taqwa tak kukuh, kita tersungkur akur kepada pengaruh dan budaya yang bercanggah dengan Islam. Dan Islam bukan ugama ikutan tapi penghayatan. Kalau kita tak mengerti dan faham, kita celaru dan keliru. Kisah sufiah kisah di UK. Disini di Malayapun gejala sesat aqidahpun tak kurang hebatnya – STATISTIK MURTAD pun kian bertambah! Cuma tak digempar gempurkan kerana pemimpin2 kita sibuk jaga kerusi kepentingan politik masing-masing supaya tidak hilang kuasa dan kaya!

Saya setuju dengan insan fakir…renungkanlah apa peranan dan tanggungjawab kita…

1 05 2008
mdfoozi

BEGITULAH CABARAN HIDUP DI DUNIA YANG FANA, DAN YANG SINGKAT INI…YANG DINAMAKAN MANUSIA..KALAU DAH TAK INGAT MATI..TAK INGAT TUHAN MACAM MACAM BOLEJ JADI…TAMBAHAN PULAK, BUDAK SUFIAH TU TAK PERNAH ADA PELUANG BERKAWAN DENGAN GULUNGAN YANG PANDAI AGAMA….ASYIK MENGAJI SAJA..KEJOR DUNIA..BANGGA BERLEBIH LEBIHAN DENGAN DUNIA…..MUDAH HANYUT…APA PUN YANG MENENTUKAN SEGALANYA…ADALAH ALLAH SWT

20 05 2008
hana

in my opinion, sufiah yusof never was a genius ever since she was small.
she was just so lucky to be tought advance math when she was much younger than ordinary people. that explain why she is not able to finish her studies in mathematics now, because her brain’s develops the same way of people in her age. i must admit pure mathematic is the toughest subject ever teach in university but as a genius as she claimed to be she should be able to get 1st class degree and just have to pursue directly to doctorate level. no one could really tell is she a real genius prodigy or just got a chance to learn a higher level of mathematics at early age distinguish from ordinary people.

4 06 2008
awang

ceh dah dia hidup macam orang putih ……..mak bapak dia tak habaq halal kar haram…..btg pisang orang putih dia mau lah duit banyak

17 11 2009
lya

Parents mana yg ajar slh?i dont think so coz im mother for 4 kids n i never teach my kids the wrong way as long i really need them to achieve the best among the best in their life.

14 04 2009
iyin

As’salam.. ksah sufiah wajar dijadikan sebagai teladan.. dr dl sy mengikuti perkmbangan ksh ni. sejak dr umur dia 13thn melangkah memasuki oxford uni shgga die melarikan diri pada umur 15 thn dan dijg oleh keluarga angkat dan berkahwin pada umur 19thn, dan bercerai dlm tmpoh masa yg singkat dan skali lg mghlgkn diri shgga akhirnya terjatuh dalam kancah maksiat.. jika direnungkan, pengalaman yang dilalui sufiah ni begitu sukar untuk dilalui oleh seorang hawa. cuba anda semua bygkn bgaimana seorang gadis yg br berumur 13thn dihantar belajar di oxford uni seorang diri dengan dikelilingi oleh para graduan yg jauh lebih matang.. ms sy mula2 melangkah msuk ke uni dl pon sy sdah cukup rsau kerana sy akan memasuki ke alam baru walhal sy dikelilingi oleh mereka yg boleh dikatakan sebaya.. alam prkhwinan yg dilalui sufiah pula, dalam ms yg ckup singkat retak dan dalam skelip mata die telah begelar JANDA.. sdgkn pd saya, pengalaman putus cinta pun da ckup menyakitkan ini kan pula PENCERAIAN dalam usia yg muda.. kesian sufiah.. tekanan yg dilaluinya tertlalu besar ntok ditanggung seorang diri.. keluarganya pula dduk jauh dari nya.. jika ada sesiapa yg tahu ttg kisah sufiah pada hari ini, kongsi2 la bersama.. renung renung kan…

15 04 2009
leez

Assallammualaikum…..kisah sufiah adalah contoh terbaik untuk kita terus kan hidup ini mengikut landasan yg betul dan tidak melakukan kesilapan yg sama seperti sufiah.Tuhan jadi kan hambanya seimbang dengan akal dan pikiran yg sgt sempurna untuk kita gunakan.Sufiah adalah antara salah seorang hamba Allah yg bertuah kerana diberi kelebihan dalam pelajaran dan pemikiran.Tetapi ketaksuban ibu bapa sufiah untuk menjadikan anak nya seorang yang sempurna dan yang terbaik adalah satu kesilapan besar kerana menggunakan penekanan yang amat maksimum terhadap sufiah.Kini pelajar cemerlang tak lagi dapat kita banggakan tetapi memalukan negara.Namun tak adil untuk kita letak kan kesalahan itu dibahu sufiah yang juga hanya hamba Allah yang tersasar,bimbing lah dia untuk dia pulang ke jalan yang lurus.Sebagai ibu bapa, jangan lah kita menggadaikan masa depan anak-anak hanya untuk kabanggaan diri sendiri,anak-anak juga punya hak untuk memilih cita2 dan masa depan mereka,sebagai ibu bapa kita hanay perlu memberi sokongan untuk memastikan cita2 anak itu tercapai selama cita2 nya itu baik, bukan memaksa anak untuk mencapai apa yang ibu bapa itu cita2 kan.Renungkanlah……..

17 11 2009
lya

Whatever she have done its really truth color of her.Ketiadaan jatidiri yg teguh sbg muslimah buat Sufi terperangkap dlm jln yg penuh noda.Harapan tk keluar mgkn tiada jika msg2 tuding jari mengata Sufi salah ttp tiada nak tunjuk jln betul.

5 01 2010
qaseh

Sufiah……………………………………………………………………………………………..!!!jerit dalam hatiku seorang perempuan.Hidangan hidup seorang sufiah adalah dunia semata.Agama dihidang cuma secangkir.Sedangkan kehidupan dunia memerlukan titis iman yang banyak.Sufiah…….dengarkah kau?Tahukah kau?Nampakkah akan dikau,siapa yang menekan kamu sehingga sanggup kau balas dendammu dengan maruahmu yang kerdil.Rapuh amalan ibu bapamu,rapuh pandangan masyarakat padmu….gugur luruh segala jati diri dek tekanan hebat begini.Kamu diuji Allah Sufiah!!!!kami jugak diuji…..Allah jadikan Sufiah sebagai wadah untuk kita sama berfikir dengan iman dan ehsan.Pulangkanlah kejujuran dalam hati kita,mendoakan agar ujian bagi Sufiah ditamatkan dengan keinsafan…..Renunglah wahai ibu,redupkanlah hatimu para bapa,rendahkan hatimu wahai kakak abang dan adik-adik…Sufiah adalah cermin peribadi kita sebenarnya.Asal mengenal dunia,putih suci dan luhur.Anugerah Allah melimpah ruah.Kerana kealpaan,terpesong semuanya….semata-mata mengejar harta dan nama.Aku pun jua jahil dan kerdil.Tak lekang dari berbuat dosa.Aku tahu bagaimana hancur hati seorang Sufiah…Sufiah,kau jangan menangis lagi,kerana masih ada yang sayang padamu,masih ada yang sanggup terima kamu…………jika ditakdirkan aku dapat berjumpa kamu,akulah oarang pertama yang akan mengatakan terima kasih……..dugaanmu membuat insan-insan mula membuka mata hati,yang selama ini alpa akan jasad yang bernama Sufiah hanyut seorang diri dalam ujian di bumi Yahudi…………salam kasih dariku buat Sufiah…….

6 01 2010
qaseh

Sufiah……aku Qaseh,teman seagamamu,teman sejenismu.Aku datang lagi malam ini.Membawa secangkir doa di hati.Lewat malam kelmarin,ku panjatkan solat hajat,aku hadiahkan fatihah buatmu.Di hujung doaku,mengharap ada insan mulia dari kaum Adam,yang teguh imannya….menyunting kamu sebagai suri.Titis air mataku,bukan lagi berbentuk mutiara,malah…juntaian rantai insaf yang bergalur laju….Redup matamu,aku tahu kau sebenarnya berpura-pura.Mana mungkin seorang anak yang pernah di kandung ibunya,mana mungkin seorang gadis yang pernah dibelai ayahnya,boleh melupakan!!Andaikata sejahat Firaun pun ayahmu Sufiah…tak mungkin kamu mengenal dunia tanpa benihnya.Andaikata teralpa ibumu laksana Hindun….tak kan terbalas setitik susu yang pernah kau minum.Tangisku makin memanjang,gerangan apakah dalam hati ibumu saat ini?Wahai wanita yang bergelar ibu,tunduk patuh merenung keaiban ini.Wahai lelaki bergelar ayah,kudupkan hatimu menyentuh rasa anak gadis seperti Sufiah….Mana kita???!!!!Siapa kita???!!!!Saat Sufiah terhukum dengan ujian yang bukan bencana,kita,kita hari ini berani mengadili sambil menjuih bibir.Mata jelek memandang.Malah ada jua yang terangsang….Melihat sorot matanya,penuh kudis di hati yang disimpan lama…Berdarah bernanah,hanya Sufiah yang merasa.Bumi Allah,tak pernah menolak taubat seorang Sufiah.Doakanlah……dengan peradaban seorang saudara buat seorang hamba bernama Sufiah….Aku tinggalkan kamu sebentar Sufiah…tapi doaku selalu buatmu….Amin Ya Rabbal A`lamin.

10 03 2011
aya matshushina

kesihan betul tpi duduk di mane ni ayah sye polis sye boleh bgi thu kat dia
okkan kalau mcm tu kita boleh siasat sme2 ok……..kalau o tk pe bye..

12 06 2011
Nam

jgn salahkn org lain.. soal siapa salah or betul, tuhan menentukan..

kalu nk dikira punca kite melakukan dosa tidak terkira byk n kerapnya punca itu dlm khidupan kite… TV, radio, sistem pendidikan, kenderaan, jalan raya, pasaraya… kecantikan, kepintaran lg ape???

itulh ujian, dugaan…

yg penting bgaimana kite menghadapinya.. bila kite dlm kesusahan, tekanan or sewaktu dgnny…. sbhgian drp kite memilih senjata n perisai melalui iman n akal, n sbhgian lg m’dptkn kelegaan tekanan melalui nafsu, cz nafsu ni sedap bila di layan..

16 06 2011
iyin

as’kum.. it’s been 3 years since my last comment.. but is there any update news about her? the last thing i heard is that there’s a group of people who willingly to find her with the hope to lead her back to the right path.. where is she now? is the mission accomplish?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Follow

Get every new post delivered to your Inbox.